Κυριακή 18 Αυγούστου 2013

ΔΙΑΡΚΗΣ Η ΑΠΕΙΛΗ ΜΠΛΑΚ ΑΟΥΤ ΓΙΑ ΤΑ ΝΗΣΙΑ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ

SHARE
Σε μια χώρα με δεκάδες νησιά, πολλά εξ αυτών μεταξύ των σημαντικότερων τουριστικών προορισμών του κόσμου, και επίσης με πλούσιο αιολικό και ηλιακό δυναμικό, θα ανέμενε κανείς ότι το πρόβλημα της ηλεκτροδότησης...
και της ασφάλειας ενεργειακού εφοδιασμού θα είχε επιλυθεί εδώ και δεκαετίες. Δυστυχώς, τα όσα συμβαίνουν τις τελευταίες ημέρες στη Σαντορίνη αποδεικνύουν ότι ο ενεργειακός σχεδιασμός με βασικούς άξονες, πρώτον, τη διασύνδεση των νησιών με το ηλεκτρικό σύστημα της ηπειρωτικής χώρας και, δεύτερον, την αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, έτσι ώστε να λειτουργούν περισσότερες εναλλακτικές μονάδες παραγωγής ηλεκτρισμού, έστω συμπληρωματικά προς τις υφιστάμενες ντιζελοκίνητες, παραμένει ακόμη «στα χαρτιά» και τα διάφορα μεγαλεπήβολα σχέδια που κατά καιρούς εξαγγέλθηκαν βρίσκονται καταχωνιασμένα στα συρτάρια.
Επανελήφθησαν και χθες στη Σαντορίνη οι προγραμματισμένες περικοπές στην ηλεκτροδότηση, προκειμένου να εξυπηρετηθούν κατά το δυνατόν οι ανάγκες κατανάλωσης στο νησί.

Δεν είναι τυχαίο ότι από το 2010 ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) κ. Ν. Βασιλάκος είχε αποστείλει επιστολή στο υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, επισημαίνοντας τότε ότι οκτώ νησιά (Σύρος, Μύκονος, Μήλος, Πάρος, Ιος, Σίκινος, Φολέγανδρος και Κουφονήσια) απειλούνται με μπλακ άουτ εάν δεν προχωρήσουν οι διαδικασίες για τη διασύνδεσή τους με το ηλεκτρικό σύστημα της ηπειρωτικής Ελλάδας.

Στις αρχές του 2006 είχε παρουσιαστεί από τον Ομιλο Κοπελούζου επενδυτικό σχέδιο το οποίο θα υλοποιούσε με τον Ομιλο Σαμαρά ύψους 700 εκατ. ευρώ με κεντρικό άξονα τη διασύνδεση των Κυκλάδων. Ειδικότερα, το σχέδιο προέβλεπε την ανάπτυξη αιολικών πάρκων σε Ανδρο, Τήνο, Πάρο και Νάξο, συνολικής ισχύος 400 MW, και τη διασύνδεσή τους μέσω Σύρου στο Λαύριο με ένα σύνδεσμο συνεχούς ρεύματος. Μέσω της Πάρου θα τροφοδοτούνταν η Aντίπαρος, η Iος, η Σίκινος και η Φολέγανδρος. Το σχέδιο περιελάμβανε και την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας, ύψους 290 εκατ. ευρώ. Αντικρουόμενα επιχειρηματικά συμφέροντα, αλλά και αντιδράσεις σε ορισμένες περιπτώσεις των τοπικών κοινωνιών, είχαν ως αποτέλεσμα το σχέδιο να μην προχωρήσει ποτέ ή να υλοποιηθεί εν μέρει.
 Η Πάρος συνδέεται για παράδειγμα με υποβρύχιο καλώδιο με τη Νάξο, την Ηρακλειά και τα Κουφονήσια, καθώς και με την Ιο, τη Σίκινο και τη Φολέγανδρο, αλλά αυτό δεν επαρκεί για την ασφάλεια εφοδιασμού.
 Σχετικός διαγωνισμός για τη διασύνδεση των νησιών (Λαύριο-Σύρος, Σύρος-Τήνος, Σύρος-Πάρος και Σύρος-Μύκονος) προκηρύχθηκε πέρυσι με προϋπολογισμό 400 εκατ. ευρώ, για να ακυρωθεί στη συνέχεια και να επαναπροκηρυχθεί μόλις τον περασμένο Ιούλιο με «κουρεμένο» προϋπολογισμό, στα 240 εκατ. ευρώ.
Για να αντιληφθεί κάποιος ότι η ηλεκτροδότηση στα νησιά «κρέμεται από μια κλωστή», αρκεί να πούμε τα εξής: ο Αυτόνομος Σταθμός Παραγωγής της Θήρας έχει ισχύ 50 MW και η αιχμή έφτασε τα 31-33 MW. Ακόμη και στην Κρήτη η κατάσταση είναι οριακή κατά τη θερινή περίοδο, καθώς η εγκατεστημένη ισχύς των πετρελαϊκών μονάδων είναι 780 MW και η αιχμή φτάνει τα 650 MW. Μελέτες που έχουν γίνει από την ίδια τη ΔΕΗ έχουν δείξει ότι στη Σύρο, τη Σαντορίνη, τη Μύκονο και την Πάρο, δηλαδή τέσσερα νησιά των οποίων ο πληθυσμός το καλοκαίρι αυξάνεται κατακόρυφα, απαιτείται να εγκατασταθούν επιπλέον 120 MW ηλεκτρικής ισχύος για να υπάρχει ασφάλεια ηλεκτρικού εφοδιασμού.
SHARE

Author: verified_user

Ο ΕΛΛΗΝΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ ΔΙΑΤΗΡΕΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ, ΤΟ ΕΘΝΟΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΜΙΑ ΟΝΤΟΤΗΤΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΣΚΕΦΤΕΤΑΙ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΘΕΤΕΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΝΑ ΚΡΙΤΙΚΑΡΕΙ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ

0 ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ: