Η πανελλαδική μέση τιμή της βενζίνης και του diesel παραμένει σημαντικά υψηλότερη από τον παγκόσμιο μέσο όρο, επιβαρύνοντας τον Έλληνα καταναλωτή σε σύγκριση με άλλες χώρες.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία του GlobalPetrolPrices.com, η μέση τιμή της βενζίνης στον κόσμο διαμορφώνεται περίπου στα 1,30 δολάρια ανά λίτρο τον Δεκέμβριο του 2025, με σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ διαφορετικών γεωγραφικών περιοχών και οικονομικών πολιτικών. Σε χώρες παραγωγούς πετρελαίου ή με κρατικές επιδοτήσεις, όπως σε πολλές περιοχές της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής, η βενζίνη πωλείται πολύ φθηνότερα από τον παγκόσμιο μέσο όρο. Σε μερικές περιπτώσεις, όπως στην Αίγυπτο, η τιμή βρίσκεται σε επίπεδα κοντά στα 0,30 δολάρια το λίτρο, χάρη στον κρατικό έλεγχο και επιδοτήσεις.
Αντίθετα, σε πολλές ανεπτυγμένες χώρες, ειδικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι τιμές είναι πολύ υψηλότερες λόγω της βαριάς φορολογίας στα καύσιμα. Στην Ελλάδα, η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης ανέρχεται στα 1,743 ευρώ ανά λίτρο, δηλαδή περίπου 20% υψηλότερα από τον παγκόσμιο μέσο όρο, που αντιστοιχεί σε περίπου 1,44 ευρώ (με βάση την τρέχουσα ισοτιμία). Ανάλογη εικόνα καταγράφεται και στο diesel κίνησης, όπου η μέση τιμή στη χώρα μας είναι 1,546 ευρώ το λίτρο, σε σύγκριση με περίπου 1,24 δολάρια διεθνώς.
Οι διαφορές αυτές αντικατοπτρίζονται και στο ευρύτερο διεθνές περιβάλλον. Χώρες με σημαντική παραγωγή και εξαγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου – κυρίως στη Μέση Ανατολή, στη Βόρεια Αφρική και σε τμήματα της Κεντρικής Ασίας – μπορούν να προσφέρουν στους κατοίκους τους πολύ πιο χαμηλές τιμές καυσίμων, κάτω από τον παγκόσμιο μέσο όρο.
Αντίθετα, στην Ευρώπη οι υψηλοί φόροι και τα τέλη μεταφοράς και διανομής επιβαρύνουν την τελική τιμή που φτάνει στον καταναλωτή, οδηγώντας σε τιμές που συχνά ξεπερνούν κατά πολύ τον παγκόσμιο μέσο όρο. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, για παράδειγμα, οι τιμές παραμένουν στα χαμηλότερα επίπεδα του διεθνούς φάσματος, κυρίως λόγω της χαμηλότερης φορολογίας στα καύσιμα και της ισχυρής εγχώριας παραγωγής.
Εκτός από τη βενζίνη και το diesel, διαφοροποιήσεις παρατηρούνται και στο φυσικό αέριο θέρμανσης. Ο παγκόσμιος μέσος όρος για οικιακή χρήση διαμορφώνεται περίπου στα 0,09 δολάρια ανά kWh, με σημαντικές αποκλίσεις ανάλογα με την παραγωγική ικανότητα κάθε χώρας και τα τέλη δικτύου. Το πετρέλαιο θέρμανσης επίσης καταγράφει έντονες διαφοροποιήσεις στις τιμές από χώρα σε χώρα, ανάλογα με το φορολογικό καθεστώς και τις επιδοτήσεις.
Συνολικά, η εικόνα από τις διεθνείς βάσεις δεδομένων δείχνει ότι χώρες με εγχώρια παραγωγή ενέργειας ή με στρατηγικές επιδοτήσεων μπορούν να προσφέρουν φθηνότερα καύσιμα στους πολίτες τους, ενώ κράτη με βαριά φορολογία και επιπλέον ρυθμιστικά τέλη εμφανίζουν σημαντικά πιο υψηλές τιμές στην αντλία, με την Ελλάδα να βρίσκεται σε υψηλές θέσεις στον διεθνή χάρτη του κόστους ενέργειας.

0 ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ:
Δημοσίευση σχολίου