Τρίτη 29 Ιουλίου 2025

ΣΤΗΝ Ευρώπη οι τιμές μειώνονται αλλά στην Ελλάδα αυξάνονται στα σούπερ μάρκετ

SHARE


 
Τον Ιούνιο του 2025 καταγράφηκαν μεγάλες αυξήσεις τιμών σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, η ηλεκτρική ενέργεια αυξήθηκε κατά 23,1% σε σχέση με τον Ιούνιο του 2024, τα ενοίκια κατοικιών κατά 11,4%, ενώ σημαντικές ανατιμήσεις σημειώθηκαν και στα τρόφιμα, με τα φρέσκα ψάρια να αυξάνονται κατά 9,7%, τα φρούτα κατά 8,1% και τα κρέατα κατά 6%.

Παρόμοιες αυξήσεις εντοπίζονται και στις τιμές για καφέ, τσάι, παγωτά και υπηρεσίες εστίασης.

Παρότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχουν αρχίσει να εμφανίζονται σημάδια μείωσης του πληθωρισμού, στην Ελλάδα οι τιμές παραμένουν σε υψηλά επίπεδα. Αυτό δεν οφείλεται μόνο σε εξωτερικούς παράγοντες, όπως οι διεθνείς κρίσεις ή οι αυξήσεις στο κόστος ενέργειας. Υπάρχουν και εσωτερικοί λόγοι, που σχετίζονται με τον τρόπο που λειτουργεί η ελληνική οικονομία και η εγχώρια αγορά.

Καταρχάς, η Ελλάδα έχει μικρή εσωτερική αγορά και βρίσκεται γεωγραφικά μακριά από τα μεγάλα κέντρα παραγωγής και διανομής της Ευρώπης. Αυτό σημαίνει αυξημένα κόστη μεταφοράς και δυσκολία να εισάγονται φθηνά προϊόντα ή πρώτες ύλες. Παράλληλα, το δίκτυο διανομής στη χώρα είναι περιορισμένο και πολλές φορές κατακερματισμένο, με αποτέλεσμα τα αγαθά να περνούν από περισσότερα στάδια μέχρι να φτάσουν στον καταναλωτή, ανεβάζοντας το τελικό τους κόστος.

Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι η περιορισμένη παρουσία μεγάλων λιανικών αλυσίδων ή οργανωμένων μορφών εμπορίου σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Έτσι, το εμπόριο βασίζεται συχνά σε περισσότερους μεσάζοντες, κάτι που επίσης αυξάνει τις τιμές. Επιπλέον, σε κάποιους κλάδους – όπως τα καύσιμα, η ενέργεια και τα τρόφιμα – η αγορά ελέγχεται από λίγες μεγάλες επιχειρήσεις, γεγονός που περιορίζει τον ανταγωνισμό και μειώνει τις πιθανότητες να μειωθούν οι τιμές όταν πέφτουν τα κόστη.

Ένα άλλο ζήτημα είναι ότι νέες επιχειρήσεις δυσκολεύονται να μπουν σε αγορές που αποφέρουν κέρδη, λόγω γραφειοκρατίας, έλλειψης χρηματοδότησης ή αυστηρών κανονισμών. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει πάντα πίεση προς τους ήδη υπάρχοντες παρόχους να βελτιώσουν τις υπηρεσίες τους ή να ρίξουν τις τιμές.

Η εποχικότητα της ελληνικής οικονομίας, ιδιαίτερα το καλοκαίρι με την αύξηση της ζήτησης λόγω τουρισμού, δημιουργεί πρόσθετες πιέσεις σε προϊόντα και υπηρεσίες, κυρίως τρόφιμα, εστίαση και στέγαση. Η αυξημένη ζήτηση ανεβάζει τις τιμές τους για όλους, ακόμα και για τους μόνιμους κατοίκους.

Τέλος, τα κρατικά επιδόματα που δίνονται για την ενίσχυση των νοικοκυριών, αν και χρήσιμα για όσους έχουν ανάγκη, αυξάνουν τη συνολική ζήτηση στην αγορά. Όταν όμως αυτή η αύξηση της ζήτησης δεν συνοδεύεται από αντίστοιχη αύξηση της παραγωγής αγαθών και υπηρεσιών, οι τιμές ανεβαίνουν.

Όλοι αυτοί οι παράγοντες μαζί δημιουργούν ένα περιβάλλον στο οποίο οι τιμές δυσκολεύονται να πέσουν, ακόμη και όταν οι διεθνείς συνθήκες γίνονται πιο ευνοϊκές.

SHARE

Author: verified_user

Οι εξελίξεις στο χώρο της Τεχνολογιας, των παιχνιδιών, στις κονσόλες αλλά και τα gadgets. E-mail: freegr@gmail.com

0 ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ: