Μετατίθεται η αργία της Πρωτομαγιάς, καθώς φέτος «πέφτει» Κυριακή. Η σχετική απόφαση του υπουργείου Εργασίας που δημοσιεύτηκε σήμερα.
Ειδικότερα, με απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστή Χατζηδάκη, η υποχρεωτική αργία της 1ης Μαΐου 2022, λόγω του ότι συμπίπτει με Κυριακή, μετατίθεται για τη Δευτέρα 2 Μαΐου 2022.
Δευτέρα, 14 Ιουλίου, ξεκινούν επίσημα οι φετινές θερινές εκπτώσεις, οι οποίες και θα διαρκέσουνέως και το Σάββατο 30 Αυγούστου, με τηνΚυριακή 20 Ιουλίου, πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων, να παρέχεται στα εμπορικά καταστήματα ηδυνατότητα να ανοίξουναπό τις 11 το πρωί έως και τις 8 το βράδυ.
Με την ευκαιρία, η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) δίνει κατευθύνσεις για την ορθή ανακοίνωση των εκπτώσεων, υπενθυμίζοντας πως σύμφωνα με τον νόμο (άρθρο 9ι ν. 2251/1994, όπως τροποποιήθηκε από τον ν. 5111/2024), κάθε φορά που ένας έμπορος διαφημίζει μείωση τιμής, πρέπει να εμφανίζεται ξεκάθαρα η προγενέστερη τιμή – δηλαδή η χαμηλότερη τιμή που ίσχυε τις 30 ημέρες πριν την έκπτωση.
Η μείωση μπορεί να παρουσιάζεται με:
ποσοστό έκπτωσης («-20%»),
ποσό έκπτωσης («-10€»),
ή συνδυασμό παλιάς – νέας τιμής («τώρα 50€, πριν 100€»).
Η προγενέστερη τιμή πρέπει να είναι αληθινή: Αν το προϊόν κυκλοφορεί λιγότερο από 30 μέρες, τότε λαμβάνεται υπόψη η χαμηλότερη τιμή για το διάστημα που έχει διατεθεί. Για διαδοχικές μειώσεις εντός εκπτώσεων, ισχύει ο «κανόνας των 60 ημερών», υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχει μεσολαβήσει αύξηση τιμής.
Προσοχή στις λεπτομέρειες
Αν ο έμπορος έχει φυσικό και ηλεκτρονικό κατάστημα με διαφορετικές τιμές, υποχρεούται να δηλώνει ξεχωριστά την προγενέστερη τιμή για καθένα.
Δεν επιτρέπεται η «παγίδα» της σύγκρισης με την προτεινόμενη τιμή καταλόγου – μόνο η πραγματική, χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών μετράει ως βάση της έκπτωσης.
Σε γενικές εκπτώσεις ανά κατηγορία προϊόντων, πρέπει να αναφέρεται ρητά η παλιά και η νέα τιμή ανά προϊόν.
Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οδηγία για τις αθέμιτες πρακτικές, κάθε διαφήμιση που «τάζει» μειώσεις πρέπει να είναι ξεκάθαρη και διαφανής, με πλήρη στοιχεία για φόρους, επιβαρύνσεις ή έξοδα αποστολής. Απαγορεύεται, επίσης, η χρέωση προμήθειας για πληρωμές με κάρτα.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα:
Ένα προϊόν με αρχική τιμή 100€ πωλείται στις εκπτώσεις στις 14 Ιουλίου στα 80€. Αν ο έμπορος μειώσει κι άλλο την τιμή στις 16 Αυγούστου στα 70€, μπορεί να συνεχίσει να αναφέρει ως αρχική τα 100€, αφού βρίσκεται εντός του 60ημέρου. Αν όμως περάσουν οι 60 ημέρες, π.χ. μετά τις 20 Σεπτεμβρίου, η νέα βάση θα είναι η χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών.
Αν υπάρξει αύξηση μέσα στο διάστημα, η αρχική τιμή αλλάζει. Π.χ. αν ένα ζευγάρι παπούτσια από 100€ πέσει στα 70€, μετά στα 60€, αλλά ξαφνικά ξανανέβει στα 90€, τότε η τιμή-βάση για την επόμενη έκπτωση δεν θα είναι τα 100€, αλλά τα 60€.
Από τη Δευτέρα 14 Ιουλίου, ξεκινά η περίοδος τωνθερινών εκπτώσεων, η οποία θα διαρκέσει έως τις 30 Αυγούστου. Το διάστημα των θερινών εκπτώσεων, αποτελεί μια καλή ευκαιρία για να πραγματοποιήσουν οικαταναλωτέςτις αγορές τους, εκμεταλλευόμενοι τις χαμηλότερες τιμές, προς όφελος του προϋπολογισμού τους.
Όπως αναφέρει η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας είναι σημαντικό να γνωρίζουν οι καταναλωτές, ότι κατά την περίοδο των εκπτώσεων:
Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο προμηθευτής για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο προμηθευτής κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος των τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από τριάντα (30) ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο προμηθευτής στο χρονικό διάστημα που το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά. Αν η τιμή μειώνεται προοδευτικά κατά τη διάρκεια των εξήντα (60) ημερών, πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή που ίσχυε πριν από την εφαρμογή της πρώτης από τις διαδοχικές μειώσεις τιμών. Παράδειγμα: Αρχική τιμή στις 10 Ιουνίου (χωρίς διαγραφές/προσφορές κλπ.) 150 €. Η πραγματική προσφερόμενη τιμή 120 €. Την 11-7-2024 η προσφερόμενη τιμή είναι 115 €, επομένως η έκπτωση είναι (120-115=) 5 €. (Νόμος 5111/2024)
Επιτρέπεται, συμπληρωματικά, και η αναγραφή ποσοστού έκπτωσης.
Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να είναι ακριβής και να ανταποκρίνεται στην αλήθεια.
Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και να γνωστοποιείται σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία, το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης, ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση, θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη, με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
Αρμόδια όργανα ελέγχου για την εφαρμογή της νομοθεσίας για τις ανακοινώσεις μείωσης τιμής και την επιβολή των κυρώσεων είναι ο Διοικητής της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.) του Υπουργείου Ανάπτυξης, για ελέγχους που πραγματοποιούνται από τις υπηρεσίες ελέγχου της ΔΙ.Μ.Ε.Α. και το αρμόδιο όργανο του Υπουργείο Ανάπτυξης για ελέγχους που πραγματοποιούνται από τη Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή.
Κατά την περίοδο των εκπτώσεων, συμβουλεύουμε τους καταναλωτές:
Να ιεραρχούν τις ανάγκες τους και να ψωνίζουν βάσει του προϋπολογισμού τους.
Να πραγματοποιούν έρευνα αγοράς πριν καταλήξουν σε κάποιο συγκεκριμένο προϊόν.
Να μην παρασύρονται από υπερβολικά μεγάλα ποσοστά έκπτωσης.
Να ελέγχουν – όσο είναι δυνατόν- την ποιότητα και την αυθεντικότητα του προϊόντος και να λαμβάνουν υπόψη το συσχετισμό ποιότητας-κόστους.
Να ενημερώνονται για την πολιτική που ακολουθεί το κάθε κατάστημα σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος, ύπαρξης εγγύησης κ.λπ.
Για τον λόγο αυτόν, θα πρέπει οι καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί ώστε να αναγνωρίζουν τις αθέμιτες και παράνομες εμπορικές πρακτικές.
Για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζετε κατά την πραγματοποίηση των αγορών σας, κατά το διάστημα των εκπτώσεων αλλά και γενικότερα, μπορείτε να επικοινωνείτε με την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, υποβάλλοντας ερωτήματα, αναφορές ή καταγγελίες στα παρακάτω στοιχεία επικοινωνίας:
Πόσο ακόμα θα αντέξουν οι πολίτες αυτής της χώραςνα πληρώνουν τις συνέπειεςτωνλάθοςπολιτικών, των πολιτικώναδιαφορίαςκαι των πολιτικώναισχροκέρδειας; Πόσο ακόμα θα αντέξουν νακαταληστεύονταικαι να ανέχονται τηλεηλασίατων κόπων τους;
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ καταγράφηκε νέα επιτάχυνση στον ρυθμό ανόδου του πληθωρισμού τον φετινό Ιούνιο, καθώς αυξήθηκε 2,8% από 2,5% τον Μάιο και έναντι αύξησης 2,3% τον Ιούνιο 2024. Ανησυχητική είναι και η αύξηση σε μηνιαία σύγκριση, η οποία είναι μεγαλύτερη από την αντίστοιχη περυσινή.
Όπως αναφέρει το σχετικό δελτίο της Στατιστικής Υπηρεσίας, η αύξηση του πληθωρισμού τον Ιούνιο προέκυψε τόσο από τις ανατιμήσεις στα είδη διατροφής, όσο και σε υπηρεσίες και ενέργεια.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στα τρόφιμα υπήρξαν αυξήσεις τιμών 2,3% συνολικά και αυτό παρά τη νέα μεγάλη μείωση της τιμής στο ελαιόλαδο (32,9%).
Ξεχωρίζουν ακόμα οι ανατιμήσεις σε:
καφέ (10,8%),
ψάρια (9,7%),
φρούτα (8,1%),
ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (6,7%),
κρέατα (6%)
ένδυση- υπόδηση (4,9%),
ενοίκια κατοικιών (11,4%),
πακέτο διακοπών (7,2%),
ασφάλιστρα υγείας (7%),
εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία -κυλικεία (7%) και
ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (6,7%).
Στον τομέα της ενέργειας, αυξήθηκαν οι τιμές σε ηλεκτρισμό (23,1%) και φυσικό αέριο (4,4%), ενώ μειώθηκαν στα καύσιμα (5,9%).
Μεταξύ Ιουνίου και Μαΐου, υπήρξαν ανατιμήσεις, μεταξύ άλλων, σε:
νωπά φρούτα (11,6%),
μοσχάρι (1,3%),
νωπά ψάρια (1,7%),
γιαούρτι (2,2%),
αβγά (3,6%),
σοκολάτες (4,3%),
ενοίκια κατοικιών (0,9%),
ηλεκτρισμό (3,6%),
ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (9,8%) και
εστιατόρια- καφενεία- ζαχαροπλαστεία (0,4%).
Ξεχωρίζουν και οι αυξήσεις των τιμών στη μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (9,2%), ενώ αντιστράφηκε η καθοδική πορεία στο ελαιόλαδο (+2,1%).
Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτήκατά 2,8% τον Ιούνιο, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
2,3% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, γαλακτοκομικά και αυγά, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, καφέ- κακάο- τσάι. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ελαιόλαδο, σάλτσες, καρυκεύματα.
1,4% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα), τσιγάρα.
4,9% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
7,2% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες που σχετίζονται με το σπίτι, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
0,5% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και Υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
2% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
2,2% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
1,2% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας, διαρκή αγαθά αναψυχής.
2,6% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
7,1% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
1% στην ομάδα «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας, ασφάλιστρα υγείας, άλλες υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
1,4% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, άλλες υπηρεσίες σχετικές με την προσωπική μεταφορά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,8% τον Ιούνιο 2025 σε σύγκριση με τον Μάιο 2025, έναντι αύξησης 0,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε 3,6% τον Ιούνιο εφέτος, έναντι αύξησης 2,5% τον Ιούνιο πέρυσι. Ενώ σε μηνιαία σύγκριση καταγράφηκε αύξηση 1,3%, έναντι αύξησης 1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Επιστολή απέστειλε ο Συνήγορος του Πολίτηστην Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως, για την προπληρωμένη κάρτα καταβολής επιδομάτων. Όπως τονίζει,προσκρούει στο Σύνταγμα και τον Αστικό Κώδικα.
Σύμφωνα με την Εφημερίδα Συντακτών που δημοσιεύει την επιστολή, «εκτιμούμε ότι είναι αναγκαίο να ληφθεί άμεσα νομοθετική μέριμνα ή πρωτοβουλία στο πλαίσιο της κανονιστικής δράσης, ώστε φαινόμενα που καταγγέλλονται για αδυναμία πληρωμής των βασικών υποχρεώσεων (στέγαση, υποχρεώσεις δανείων, κοινόχρηστα, μεταφορά σε προστατευόμενα μέλη που διαβιούν εκτός οικογενειακής στέγης) να απαλειφθούν με κάθε πρόσφορο μέσο».
Το νέο σύστημα πληρωμής των παροχών της ΔΥΠΑ προς τους πολίτες, σύμφωνα με το οποίο η κάλυψη του επιδόματος ανεργίας και άλλων 14 επιδομάτων θα τους καταβάλλεται κατά το ήμισυ μέσω προπληρωμένης κάρτας και θα μπορούν να το διαθέσουν για συγκεκριμένες αγορές.
Θα απαξιωθούν τα περιουσιακά στοιχεία εκατομμυρίων ιδιοκτητών σε όλη την Ελλάδα αν δεν συνεχιστεί η δυνατότητα τακτοποίησης αυθαίρετων κατασκευών και αλλαγής χρήσεων στα κτήρια, η οποία λήγει σε εννέα μήνες, δηλαδή στις 31 Μαρτίου 2026.
Αυτό υποστηρίζει, μιλώντας στα Νέα, ο πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ, Στράτος Παραδιάς. Κι αυτό θα συμβεί επειδή, όπως εξηγεί, η σύνταξη της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτηρίου έχει δείξει ότι δεν υπάρχει στην πράξη διαμέρισμα, κατάστημα, γραφείο, αποθήκη κ.λπ, που να μην παρουσιάζει κάποια απόκλιση, μικρή ή μεγάλη, από τα σχέδια της οικοδομικής του άδειας, κατά κανόνα από τον χρόνο κατασκευής του, ή κάποια διαφοροποίηση στη χρήση του.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΟΜΙΔΑ, οι περισσότερες αυθαίρετες κατασκευές και αλλαγές χρήσης στις πολυκατοικίες δεν έχουν γίνει από τους σημερινούς ιδιοκτήτες και γι’ αυτό οι σημερινοί ιδιοκτήτες (κληρονόμοι ή αγοραστές) ούτε καν το γνωρίζουν.
Θα μπλοκαριστούν όλες οι μεταβιβάσεις
Για να πραγματοποιηθεί μεταβίβαση εν ζωή, όπως αναφέρουν Τα Νέα, οποιουδήποτε ακινήτου είναι απαραίτητη η σύνταξη της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας, η οποία έχει ως προαπαιτούμενο να έχουν τακτοποιηθεί οι τυχόν αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσης που έχουν πραγματοποιηθεί στο κτήριο ή στη συγκεκριμένη οριζόντια ιδιοκτησία.
Αυτό σημαίνει ότι από την 1/4/2026 όσες ιδιοκτησίες έχουν αυθαιρεσίες που δεν έχουν τακτοποιηθεί, αυτομάτως αποκλείονται από τις εν ζωή μεταβιβάσεις με αποτέλεσμα να «παγώσει» και να απαξιωθεί η ακίνητη περιουσία εκατομμυρίων πολιτών, αλλά και το Δημόσιο να χάνει μια σημαντική πηγή εσόδων του.
Θα απαξιωθούν τα κληρονομούμενα ακίνητα
Θα απαξιωθούν και οι ιδιοκτησίες όσων κληρονόμησαν ακίνητα που εν αγνοία τους είχαν αυθαίρετες κατασκευές, αφού από την 1/4/2026 θα μπορούν να κάνουν αποδοχή κληρονομιάς, αλλά δεν θα έχουν το δικαίωμα να τις τακτοποιήσουν και κατ’ επέκταση να τις πουλήσουν ή να τις μεταβιβάσεις με γονική παροχή στα παιδιά τους.
Θα αρχίσει η επιβολή προστίμων
Μέχρι να ολοκληρωθεί πλήρως η καταγραφή των ακινήτων στο Εθνικό Κτηματολόγιο, στο νέο Ενιαίο Μητρώο Ακινήτων του Εθνικού Κτηματολογίου και στην πλατφόρμα Μητρώου Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων (ΜΙΔΑ) της ΑΑΔΕ, θα πρέπει να παραμείνει ανοικτή η δυνατότητα πολεοδομικής τακτοποίησης, αλλά και η δυνατότητα διόρθωσης των εμβαδών των ιδιοκτησιών στο Ε9 και στους δήμους, τουλάχιστον χωρίς πρόστιμα.
Καθώς ο κόσμος εισέρχεται δυναμικά στη δεκαετία 2025-2035, οι ραγδαίες εξελίξεις σε τεχνολογία, τεχνητή νοημοσύνη,πράσινη ενέργεια και η παγκοσμιοποίηση τηςαγοράς εργασίαςδημιουργούν ένα εντελώς νέο πλαίσιο για τις επαγγελματικές επιλογές.
Παραδοσιακά επαγγέλματα μεταμορφώνονται ή υποχωρούν, ενώ νέες ειδικότητες με καινοτόμο χαρακτήρα αναδύονται, ανταποκρινόμενες στις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας και οικονομίας.
Από ειδικούς στην τεχνητή νοημοσύνη και την κυβερνοασφάλεια έως επαγγελματίες στη βιώσιμη ανάπτυξη και την ψυχική υγεία, το τοπίο της απασχόλησης αναδιαμορφώνεται ριζικά.
Το κρίσιμο ερώτημα είναι: ποια επαγγέλματα θα πρωταγωνιστήσουν στην επόμενη δεκαετία και ποιες δεξιότητες θα απαιτηθούν για να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις του μέλλοντος;
Ο Κωνσταντίνος Αγραπιδάς, Γενικός Διευθυντής Εργασιακών Σχέσεων του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, μίλησε στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA» για τα επαγγέλματα που θα διαμορφώσουν την επόμενη δεκαετία.
«Είναι πολύ ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε ποια επαγγέλματα θα αναδειχθούν, ιδιαίτερα εκείνα που θα επηρεαστούν από την τεχνητή νοημοσύνη. Η έρευνα του Cedefop προβλέπει τη δημιουργία περίπου 2 εκατομμυρίων νέων θέσεων εργασίας, είτε λόγω συνταξιοδοτήσεων είτε εξαιτίας της εμφάνισης νέων ειδικοτήτων», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Εκτιμήσεις για τις νέες θέσεις εργασίας (2025-2035)
Εργαζόμενοι σε προσωπικές υπηρεσίες: 337.718
Υπάλληλοι πωλήσεων: 269.655
Γενικοί και πληκτρογραφικοί υπάλληλοι: 144.425
Οδηγοί και χειριστές κινητών εγκαταστάσεων: 128.274
Εκπαιδευτικοί και δάσκαλοι: 122.011
Επαγγελματίες υγείας: 119.928
Επαγγελματίες επιχειρήσεων και διοίκησης: 81.837
Νομικοί και κοινωνικοί – πολιτιστικοί επαγγελματίες: 67.534
Επαγγελματίες επιστημών και μηχανικής: 67.200
Εργαζόμενοι προσωπικής φροντίδας: 56.052
Οι ειδικότητες με υψηλούς μισθούς
Οικονομικοί διευθυντές
Ανώτερα διευθυντικά και διοικητικά στελέχη
Αξιωματικοί καταστρώματος και πλοηγοί πλοίων
Μηχανικοί (εκτός ηλεκτρολόγων τεχνολόγων)
Μηχανικοί ναυσιπλοΐας
Επιστήμονες και μηχανικοί
Διοικητικοί και εμπορικοί διευθυντές
Ηλεκτρολόγοι μηχανικοί
Διευθυντές πωλήσεων, μάρκετινγκ και ανάπτυξης
Διευθυντές έρευνας και ανάπτυξης
Προγραμματιστές εφαρμογών
Επαγγελματίες επιχειρήσεων και διοίκησης
Διευθυντές υπηρεσιών πληροφορικής
Χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι και επενδυτικοί σύμβουλοι
Στροφή στις φθηνές διακοπές για Έλληνες και ξένους τουρίστες. Τι αναφέρουν στο Reader παράγοντες της αγοράς.
Αντιμέτωπος με τριγμούς βρίσκεται ο τουρισμός στην Ελλάδα, καθώς η «βαριά βιομηχανία» της χώρας πλήττεται τόσο από την «εκτόξευση» των ακτοπλοϊκών, τις αυξημένες τιμές στη διαμονή και τον ανταγωνισμό που δέχεται από γειτονικές χώρες, όπως η Τουρκία και η Αλβανία.
Την ίδια ώρα, οι Έλληνες επιλέγουν ολοένα και οικονομικότερες διακοπές, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, την ώρα που οι μισοί και πλέον ερωτηθέντες απάντησαν ότι δεν σχεδιάζουν καν να ταξιδέψουν σε κάποιο προορισμό.
Μπορεί η κυβέρνηση να διατείνεται ότι και το καλοκαίρι του 2025 ο τουρισμός… «πετάει», ωστόσο παράγοντες της αγοράς εμφανίζονται προσγειωμένοι και τονίζουν ότι η φετινή σεζόν δεν θα είναι από τις «δυνατές».
Πόσο κοστίζει η διαμονή για μία τετραμελή οικογένεια σε κατάλυμα βραχυχρόνιας μίσθωσης
Σύμφωνα με τον Ανδρέα Χίου, πρόεδρο του ΠΑΣΥΔΑ, οι τιμές στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης έχουν αυξηθεί κατά μέσο όρο 10 – 15%, καθώς από φέτος «υπάρχει υποχρεωτική αύξηση λόγω του ΦΠΑ και φόρων όπως το ΤΑΚ, το τέλος επιδημούντων κλπ, οπότε αναγκαστικά όλοι ανέβασαν τις τιμές».
Έτσι, αν μία τετραμελής οικογένεια επιλέξει να κάνει διακοπές σε κατάλυμα βραχυχρόνιας μίσθωσης με δύο δωμάτια σε έναν «μεσαίο» οικονομικά προορισμό, θα χρειαζόταν περίπου 120-140 ευρώ τη βραδιά.
Μείωση επισκεπτών στις «ναυαρχίδες» του ελληνικού τουρισμού
Κατά τον κ. Χίου, «οι μεγάλοι προορισμοί, οι “ναυαρχίδες” του ελληνικού τουρισμού, όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Ρόδος, η Κέρκυρα κλπ, έχουν κρατήσει μία τιμή σταθερή, αν και ήταν από τους ακριβότερους στην Ελλάδα».
Ωστόσο «έχουν δει μεγάλη μείωση του τουρισμού», με τη Μύκονο και τη Σαντορίνη ιδιαίτερα να παρουσιάζουν «αρκετά μεγάλη μείωση της τάξεως του 15-20%, παρότι οι της κυβέρνησης λένε ότι είναι μία καλή σεζόν η φετινή, καθώς αυτό δεν ισχύει».
Ο ανταγωνισμός από γειτονικές χώρες
«Οι αυξήσεις στις τιμές που έγιναν με τους φόρους φάνηκαν, καθώς την ίδια στιγμή είχαμε μειώσεις από γειτονικά κράτη. Για παράδειγμα, η Τουρκία έχει μειώσει ένα 15-20% από τις τιμές της.
Η Αλβανία που ανεβαίνει πάρα πολύ, παρουσιάζει παρόμοιες μειώσεις. Έχει πολύ ωραία ακίνητα και παραλίες και ανεβαίνει πάρα πολύ. Η Αίγυπτος και η Κροατία το ίδιο», τονίζει ο πρόεδρος του ΠΑΣΥΔΑ για τον ανταγωνισμό που δέχεται η Ελλάδα και συνεχίζει:
«Ενώ όλοι γύρω μας μειώνουν τις τιμές, εμείς τις αυξάνουμε. Αυτό φάνηκε από τις κρατήσεις και θα φανεί και σε άλλες χρονιές, αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση. Μπορεί να λέμε ότι ο τουρισμός αυξάνεται, αλλά το κοινό μας αυτή τη στιγμή είναι οι Ευρωπαίοι που είναι στο ίδιο περίπου οικονομικό επίπεδο με τους Έλληνες».
Σαντορίνη | Shutterstock
Αύξηση της κίνησης σε φθηνότερους προορισμούς
Την ίδια ώρα, καταγράφεται αύξηση της κίνησης σε φθηνότερους και μικρότερους προορισμούς που βρίσκονται κοντά στους μεγάλους. Για παράδειγμα νησιά στις Κυκλάδες, όπως η Σέριφος και ιδιαίτερα η Κύθνος, η οποία, κατά τον κ. Χίου, «έχει ανέβει πολύ», άλλα στο Ιόνιο, όπως η Ζάκυνθος και η Ιθάκη, αλλά και στη βόρεια Ελλάδα, όπως η Θάσος «που δεν είναι τόσο γνωστή στον τουριστικό χάρτη, αλλά την επιλέγουν λόγω των τιμών»
«Βέβαια η άνοδος που παρουσιάζουν αυτοί οι προορισμοί δεν έχει φτάσει για να εξισορροπήσει τη μείωση των μεγάλων», τονίζει ο κ. Χίου.
Τα ακτοπλοϊκά ωθούν πολλούς σε ηπειρωτικούς προορισμούς
Συνολικά η χρονιά φέτος, «σίγουρα θα έχει σημαντική μείωση», της τάξεως του 15% ακόμα και 25%, «δεν θα είναι από τις μεγαλύτερες σεζόν μας, θα κάνει μία “κοιλιά” σίγουρα, αλλά αυτό θα το δούμε συνολικά τον Σεπτέμβριο», εκτιμάει παράλληλα ο Ανδρέας Χίου.
Αναφέρεται επίσης σε μία τάση που αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια. Λόγω και των αυξημένων τιμών στα ακτοπλοϊκά, «ο κόσμος επιλέγει προορισμούς της ηπειρωτικής Ελλάδας για διακοπές. Βλέπουμε κίνηση σε αρκετά παραλιακά σημεία της Πελοποννήσου, όπως επίσης στη βόρεια Ελλάδα, με την Καβάλα να έχει μία αρκετά μεγάλη αύξηση».
Ταξιδιώτες επιβιβάζονται σε πλοίο | Eurokinissi
Το κόστος διαμονής στα ξενοδοχεία
Τι γίνεται όμως με το κόστος διαμονής στα ξενοδοχεία; Το Reader.gr επικοινώνησε με τον Ηρακλή Τσιτλακίδη, πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδoχείων Πιερίας και αντιπρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ).
«Μιλώντας σε τοπικό επίπεδο, στις ακτές της Πιερίας, οι τιμές κυμαίνονται περίπου στα περσινά επίπεδα. Όπου υπάρχουν κάποιες διαφοροποιήσεις είναι σε πολύ χαμηλό μονοψήφιο αριθμό, παρά το ότι η αύξηση του λειτουργικού κόστους των ξενοδοχείων είναι αρκετά σημαντική», επισήμανε ο ίδιος.
Εξήγησε δε ότι στις όποιες διαφοροποιήσεις «θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψιν και η φορολογική επιβάρυνση του τουριστικού προϊόντος -για παράδειγμα της υπέρμετρης αύξησης του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, ενός μη ανταποδοτικού τέλους, που ανάγκασε τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις να απορροφήσουν ένα πολύ μεγάλο ποσοστό αυτής της αύξησης, πράγμα το οποίο αντανακλάται στην κερδοφορία τους».
Σε πανελλαδικό επίπεδο οι καταγράφονται «μικρές αποκλίσεις στα ίδια επίπεδα», σύμφωνα με τον κ. Τσιτλακίδη, «καθώς και οι συνεργασίες που υπάρχουν και το προϊόν, με όλες τις γεωγραφικές αποκλίσεις, έχει ίδια χαρακτηριστικά».
Η φετινή σεζόν
Η φετινή σεζόν «ξεκίνησε παραδοσιακά στις αρχές Απριλίου με καλές πληρότητες, ήταν ένας καλό μήνας. Ο Μάιος αντίθετα ήταν ένας κακός μήνας που ιδιαίτερα στη βόρεια ηπειρωτική Ελλάδα περιμέναμε περισσότερα πράγματα, ιδιαίτερα μετά την πλήρη ενσωμάτωση και στο οδικό κομμάτι της Σέγκεν των αγορών της Ρουμανίας και της Ουγγαρίας, το οποίο όμως δεν αποτυπώθηκε στις αφίξεις και στις διανυκτερεύσεις».
«Ήταν και ο καιρός κακός και ήταν γενικότερα ένας κακός Μάιος, ο Ιούνιος κινήθηκε ομαλά. Σαν μήνας έχει δύο διαφορετικές ταχύτητες, το πρώτο και το δεύτερο μισό, καθώς κλείνουν τα σχολεία. Ο Ιούλιος και ο Αύγουστος ευελπιστούμε ότι θα κινηθούν στα ομαλά νούμερα όπως συνήθως», επισήμανε ο αντιπρόεδρος της ΠΟΞ και εξήγησε:
«Ανάλογα με την κατηγορία, την περιοχή και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε καταλύμματος υπάρχουν διαφοροποιήσεις. Γενικά φαίνεται να εξελίσσεται ομαλά».
Παραλία Λεπτοκαρυάς | Shutterstock
Η αστάθεια διεθνώς
«Πάντοτε βέβαια δεν παύουμε να έχουμε κατά νου ότι το ευρύτερο γεωπολιτικό περιβάλλον είναι εξαιρετικά ασταθές», τόνισε ο κ. Τσιτλακίδης και υπογράμμισε ότι ο τουρισμός «είναι ένα γενικά ευπαθές προϊόν».
Επιπλέον, «οι επιπτώσεις του ουκρανικού, εκτός από το θέμα αυτό καθ’ εαυτό, έχει επιπτώσεις και στο πλεονάζον εισόδημα των επισκεπτών στην Κεντρική Ευρώπη, ενώ τα τελευταία γεγονότα στη Μέση Ανατολή, εκτός από το ανθρωπιστικό κομμάτι, απασχολούν και τις δικές μας επιχειρήσεις και δημιουργούν ένα “γκριζάρισμα” στον ελληνικό τουρισμό, σε συνδυασμό με τη γενικότερη αβεβαιότητα και αστάθεια».
Αλλαγές στις προτιμήσεις των Ελλήνων
Ο αντιπρόεδρος της ΠΟΞ αναφέρεται σε τάση αλλαγής της προτίμησης όσον αφορά τους προορισμούς, ιδιαίτερα στην εσωτερική αγορά: «Προς το τέλος του covid -όταν είχαν αρθεί οι περισσότεροι περιορισμοί στις μετακινήσεις- και τοπικά στην Πιερία και γενικότερα, υπάρχει μία τάση προτίμησης, ιδιαίτερα από την εσωτερική αγορά, των προορισμών που έχουν ευκόλοτερη οδική πρόσβαση».
«Το να μπει ελληνική οικογένεια σε ένα αυτοκίνητο και να έρθει σε τέσσερις ώρες μέσω του αυτοκινητοδρόμου της ΠΑΘΕ για διακοπές σε έναν ηπειρωτικό προορισμό είναι ιδιαίτερα ελκυστικό, συν το ότι στο συνολικό κόστος συνυπολογίζονται η διατροφή, η διαμονή, η διασκέδαση. Αυτό αποτυπώνεται και στον αριθμό των επισκεπτών και στη μέση διάρκεια παραμονής», ανέφερε επίσης.
Πόσο κοστίζει η διαμονή σε ξενοδοχείο για μία τετραμελή οικογένεια
Η απάντηση στο ερώτημα αυτό καθορίζεται από πολλούς παράγοντες, σύμφωνα με τον κ. Τσιτλακίδη. «Το θέμα είναι πότε γίνεται η κράτηση», εξηγεί και συνεχίζει: «Είναι διαφορετικό να κάνει κάποιος την κράτηση μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου ή όπως κάνουν οι αγορές του εξωτερικού από το προηγούμενο ακόμα καλοκαίρι και είναι διαφορετικό να γίνει η κράτηση πιο κοντά στην ημερομηνία της άφιξης».
«Πάντως και σήμερα μπορεί κάποιος να βρει δωμάτιο από 70 – 80 ευρώ» και άνω, «ανάλογα με την κατηγορία, την τοποθεσία και την ποιότητα και την ικανοποίηση των επισκεπτών».
Ξενοδοχείο | Shutterstock
«Ο ελληνικός τουρισμός αφορά το σύνολο των πολιτών»
Ο αντιπρόεδρος της ΠΟΞ σχολιάζει επιπλέον: «Αυτό που θα θέλαμε να τονίσουμε είναι ότι για να συνεχίσει ο ελληνικός τουρισμός να διαδραματίζει τον βαρύνοντα ρόλο του για την εθνική οικονομία και τις τοπικές κοινωνίες, θα πρέπει όλοι μας να ενσκύψουμε με προσοχή και σεβασμό σε αυτόν.
Θα πρέπει να έχουμε πάντοτε στο πίσω μέρος του μυαλού μας ότι ο ελληνικός τουρισμός υπόκειται στους κανόνες του διεθνούς ανταγωνισμού με ό,τι αυτό συνεπάγεται».
«Ο ελληνικός τουρισμός δεν αφορά μόνο τους ξενοδόχους, αλλά και το σύνολο των πολιτών. Δεν θέλουμε να φτάσουμε στο σημείο να έχουμε ένα βεβαρυμένο φορολογικά προϊόν, το οποίο θα απολέσει την ανταγωνιστικότητά του στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον», επισήμανε καταληκτικά.